Dagens lille glede – hvorfor?

For en tid tilbake spurte ME-foreningen sine følgere på Facebook hva som gjorde hverdagen lettere for dem – og denne bloggen er inspirert av det spørsmålet.

«Det er ingen ting denne sykdommen ikke kan ta fra deg» sa en kjent lege om ME. Man mister arbeidsevne, og med det arbeid. Man blir sliten av lyd og lys, man orker ikke samvær med venner slik som før – og noe av omgangskretsen forsvinner.Man klarer ikke å dyrke hobbyer eller å trene, eller å konsentrere seg om å lese eller se på film. Man pendler mellom sofa og seng, og av og til blir det bare seng. Det verker over alt, og alt er bare elendighet. Det er lov å synes synd på seg selv. Man har grunn til det. Av og til har man behov for å rase, hyle, kaste noe i veggen (jeg anbefaler noe som ikke knuser eller setter stygge merker, det blir bare arbeid av det…) – men man ikke gjøre det hele tiden heller.

Jeg blir lei av å høre at jeg skal tenke positivt. Hva er positivt med ME? Hvorfor skal jeg gå og late som jeg er glad? Det blir jo bare en ekstra bealstning, det å skulle skjule det jeg føler.

Derimot – det føles godt å være glad, og å føle at smilet sprer seg i fjeset. Skal man klare å leve med sykdommen, må man også ha noen gleder i livet. De behøver ikke være store – små gleder er også gleder. Det gjelder bare å finne dem, stoppe opp og SE dem, la smilet spre seg i ansiktet og si: Dette gjør meg glad!

Jeg lover ikke at jeg kommer til å legge ute en ny glede hver dag, men så ofte jeg kan, skal det komme små, nye gleder her.

Legg igjen en kommentar

