Sudoku

Sudoku, hører jeg du sier, hvordan skal jeg klare sudoku når hjernetåken ligger som blytung og grå skodde både rundt og mellom ørene?

Kanskje det , men hjernen kan faktisk trenes, den også. Jo mer man bruker den, jo bedre jobber den, og sudoku er ypperlig trim. Lokalavisen kommer to ganger i uken, og sudokuen der er MIN. Ofte når jeg setter meg ned med den, føles hjernen som en dott våt ull, og jeg klarer ikke noe – men så plutselig ser jeg noe, og litt til – og jeg kan formelig kjenne at de små grå rister litt på seg, våkner og tar tak. Klart – de små hjernecellene blir slitne etter en stund, og hodet sier stopp – men så legger jeg sudokuen fra meg, den går ingen steder. Når jeg føler for det, plukker jeg den opp – og gjør litt til. Og treningen virker – det går litt lettere for hver gang.

Det er en intens følelse av triumf å løse den vanskelige, og å legge den fra seg met et seirende «HA!».

CFIDS Association of America hadde et interessant webinar om hjernefunksjon hos ME-pasienter. Det ligger nå ute på Youtube, og er man interessert, kan man se det her: (ca 1 ½ time, men man kan jo ta pause underveis):  http://www.youtube.com/watch?v=ErcJCI-sm_A

For sudoku på nett: http://www.aftenposten.no/kultur/spill/sudoku/

Legg igjen en kommentar

