Det er godt med alt som er gjort!

Jeg er et typisk skippertaksmenneske. Jeg utsetter å gjøre ting, særlig det jeg ikke har lyst til. Det er mye jeg ikke har lyst til, mest av alt hus arbeid. Ikke bare er det kjedelig, men man blir jo aldri ferdig! Så snart en skitten kaffekopp har blitt ryddet vekk, står det en ny der. Når jeg tror jeg har fanget alle hybelkaninene, viser det seg at de har bygget rede og ynglet i bortgjemte hjørner. I en boks i kjøleskapet er det en livsform som er ukjent for vitenskapen. Hver gang jeg forsøker å åpne boksen, knurrer det.

Det finnes selvrensende komfyrer – og jeg kan ikke fatte og begripe at ingen har funnet opp selvryddende oppvaskmaskiner og vaskemaskiner.

Mannen min har foreslått at vi bytter ut kjøkkenskapene med at antall oppvaskmaskiner, så kan vi bare oppbevare kjøkkenutstyret i maskinene, og slipper å rydde. Jeg tror ikke det er helt alvorlig ment.

Jeg skal ta og rydde opp… snart. Men i dag har jeg ikke energi – og så har det jo balet sånn på seg, det er blitt så mye, jeg vet ikke hvordan jeg skal komme i gang…

Så er dette noe å glede seg over? Egentlig ikke – men jeg hadde en flott AHA-opplevelse her forleden – og den gjorde meg glad. Den var svært enkel:

Jeg må ikke gjøre alt på en gang.

Jeg kan ta med meg én ting som skal ryddes opp når jeg allikevel går opp trappen, jeg kan tørke støv i én hylle, jeg kan ta én klesvask…

Og så kan jeg være stolt og glad over hva jeg orket i dag!

Alt som er gjort er gjort, og det er en deilig følelse.

(Og om det ikke virker, kan jeg glede meg over at jeg i ale fall har det ryddigere enn tenåringen… se bildet over)

Legg igjen en kommentar

