Vårregn

Jeg hadde ikke vært ute i dag.

Det holdt å se på vinduet der regndråper løp om kapp nedover. Himmelen var grå og nitrist, temperaturen langt under der den skulle være, i alle fall om jeg fikk viljen min. Det eneste fornuftige var å krype dypere med i sofaen med PC og tekopp, og vente på det uunngåelige: Dagens barne-taxi-tur.

Telefonen kom, avkommet skulle hentes.

Jeg krabbet meg ut fra pleddets lune kokong, grapset til meg en regnfrakk og gikk med tunge skritt utdøren og ned trappen. Trakk et dypt pust i forberedelse til å sukke tilsvarende dypt…

Du store all verden så godt det luktet! Våt frodig gjord, noe ubestemmelig  grønt som nettopp hadde spiret, og over det hele den krydrede lukten av nyutsprunget bejrkekeløv. Regndråpenes tipp-tapp laget bakgrunnsrytme for svarttrosten, disen lå lett mellom åsen på den andre siden av fjorden, og over alt var det et merkelig halv-lys som fikk meg til å føle at jeg var midt i et akvarellmaleri under maleprosessen.

Så deilig at jeg kom meg ut, slik at jeg fikk det  øyeblikket på trappen!

Legg igjen en kommentar

