Grønt

Det er vidunderlig å se at alt blir grønt ute nå på våren. Naturen våkner til liv, og jeg føler en underlig lettelse over å se det – som om jeg har savnet det fryktelig, uten helt å være klar over det.

I så fall er jeg ikke alene om å like å se grønt. Det kan virke som om vi mennesker har behov for å ha grønneplanter rundt oss. Kanskje er det er eldgammelt instinkt som forteller oss at der det er grønt er det mat og vann? Ikke vet jeg, men jeg vet at det gir meg en enorm tilfredsstillelse å se planter vokse og gro rundt meg.

Jeg er ikke alene.  På UMB på Ås er det gjort en studie som viser at det er mindre sykefravær på arbeidsplasser med mye grønne planter inne. Andre undersøkelser viser at pasienter på sykehus kommer seg raskere hvis de har potteplanter på rommet.

Med andre ord, se deg glad på det vårgrønne – og om du ikke orker å komme deg ut, kan en potteplante inne hjelpe på trivselen.

3 tanker om “Grønt”

  1. Grønt… blir så innmari glad når jeg ser ut på det fine været, det grønne gresset og knoppene på trærne. Selv om jeg ikke orker selv å være ute så mye så gleder det meg at det går mot sommer 🙂

  2. Spørsmål! : Trenger grønnplanter like mye D-vitamin fra sollys sånn som vi gjør? Har Akuratt vannet alle grønnplantene mine med plante-gjødsel og satt de ut på vår solfylte veranda,og dusjet de med en spruteflaske med kaldt vann og tørket støv av de+så klart snakket litt kose prat til de..siden de på en måte også er et liv..🌹😜😊☀️

Legg igjen en kommentar