Energiøkonomisering og lommepenger

Har man dårlig økonomi, må man holde seg til et stramt budsjett – det nytter ikke å bruke penger man ikke har. Har man lite energi, gjelder det samme.

Jeg tenker på energi som en form for penger: Jeg «tjener» litt hver dag, jeg har daglige «utgifter», litt setter jeg på en «sparekonto», og litt er «lommepenger» som jeg kan bruke fritt.

Jeg husker når jeg regnet på hva jeg kunne få for lommepengene mine da jeg var liten, og at det var frustrerende å ikke kunne få alt man ønsker seg. Slik er det nå også – jeg må velge hva jeg bruker energien min på, og jeg kan ikke gjøre alt jeg har lyst til. Bruker jeg for mye, overtrekker jeg «sparekontoen» min, og overtrekket må betales tilbake – med stive renter – flat i sengen.

Så det gjelder å bruke det man har på en fornuftig måte. Oslo Universitetssykehus har laget en veileder med mange nyttige tips, som det kan være nyttig å se på.

Så fint at andre har slike gode ideer!

Legg igjen en kommentar

