Pupper og penger

(Bildet har ingen tingmed innlegget å gjøre – det er bare pent å se på)

I dag er jeg oppriktig glad for at politikerne har funnet mulighet til å bevilge midler  over statsbudjettet til at brystkreftopererte får rekonstruert bryst.

Jeg har stor forståelse for at det må være vanskelig å plutselig befinne seg i en kropp som ikke føles helt som ens egen! Sykdom og uførhet gjør ikke underverker for selvbildet, og det må være vondt å på toppen av det får en forandret kropp.

Selv la jeg på meg og fikk masse vann i kroppen etter at jeg fikk ME – og gikk opp nesten 15 kg. Jeg har vært dårlig i 13 år – og fremdeles kjenner jeg meg ikke igjen når jeg ser meg i speilet (i alle fall ikke fra skuldrene og ned).

Jeg har full sympati med dem som ønsker seg kroppen sin tilbake – det gjør jeg og! Derfor håper jeg at politikerne kan gjøre meg enda gladere ved å finne penger til at vi ME-syke kan få VÅRE kropper tilbake (og resten av helsen for den saks skyld…) ved å gi penger til forskningen på Haukeland – det er tross alt bare 11 millioner, mot 50 til brystkreft, og det er flere av oss med ME, tror jeg.

For Norge er da et rettferdig land, og de som trenger noe får det de skal ha, det velger jeg å tro. Jeg NEKTER å tro at det er de som skriker høyest og har den beste mediestrategien som får, og jeg VIL IKKE under noen omstendigheter tro at statsbudsjettet blir påvirket av damer som blotter en, ingen eller flere pupper i avisen. Så bevilgningene til Haukeland kommer nok, ikke sant?

Eller skal vi stille med nakne ME-pasienter utenfor Stortinget?

Legg igjen en kommentar

