Bakkekontakt?

Jeg er utrolig glad i hagen min. Om jeg ikke orker en tur ut i naturen, kan jeg i alle fall ta en tur rundt huset hver dag, og se hva nytt som har dukket opp, om noen nye knopper har sprunget ut, eller hvor mye liljene eller klematisen har vokst siden i går. Ganske mye faktisk, sånn akkurat nå.

Jeg har planlagt hagen med vekster som trenger lite stell. Roser er takknemlige vesner, og Hostaene under holder ugresset borte og jorden skyggefull og fuktig. En hage trenger ikke være arbeidskrevende – og for meg er det hagestellet jeg tross alt MÅ gjøre, akkurat passe mosjon og en god unnskyldning for å være ute.

Det er også noe merkelig tilfredstillende med å ha hendene i jorden, pusle med plantene og se ting vokse og gro. Det er deilig å gå barbent i gresset, eller sette seg ned på plenen og beundre blomsterprakten rundt meg.

I følge denne artikkelen i Tidskriftet for den norske legeforening, føles det så godt fordi jeg har bakkekontakt. Nei, jeg mener ikke at jeg er en nøktern, realistisk person, men at jeg rett og slett er i kontakt med bakken – altså jordet. (Her må jeg tenke på Knutsen og Ludvigsens vits om den lille, sørgekledte elektrikeren som akkurat hadde jordet sin far.) Jordet som i elektrisk kontakt.

Jeg må innrømme en viss skepsis – men det er en interessant tanke.  Artikkelen viser til flere forskningsartikler – og jeg skal bruke sommeren på et «forskningsprosjekt» men en forskningsgruppe på en (meg) i nærkontakt med plenen. Hvis noen spør meg, skal jeg si at jeg jorder meg, så får vi se på reaksjonen.

Det kan i alle fall ikke skade.

Og i alle betydninger av ordet – ville kanskje ikke hele samfunnet vårt være friskere hvis vi hadde mer bakkekontakt?

 

Legg igjen en kommentar

