Helt naturlig?

Det skrives mye stygt om legemiddelindustrien, hvordan den kun er ute etter å tjene penger, og hvor kynisk den er… og mye er sikkert sant. I samme åndedrett fremstilles ofte de «alternative» terapiene, medikamentene og behandlerne som tapre små helter som står opp og slåss mot en overmakt som truer med å knuse dem, og med dem deres uskyldige, sunne, snille, naturlige metoder.

Det kommer ikke ofte frem at «alternativ» medisin, homøopati og helsekost også er millionindustrier – faktisk milliardindustrier med en omsetning på 2 og 3 milliarder i Norge hvert år  – og mens legemiddelindustrien er underlagt alle slags regler for hvordan legemidlene skal være testet, hva de kan love og hva de kan påstå – så faller helsekost/alternativ-industrien mellom to stoler – legemiddelverket og mattilsynet. Når teksten på et pilleglass i helsekostbutikken lover at du skal gå ned i vekt, bli sunnere, yngre og vakrere – så ligger det svært, svært sjelden noe forskning bak, noe Forbrukerrådet flere ganger har reagert på. I beste fall virker preparatet – men man kan også risikere at man kaster bort penger på noe som ikke virker i det hele tatt – eller som inneholder ingredienser som kan gi farlige bivirkninger.

De fleste av oss foretrekker å tro at vi blir fortalt sannheten. Vi vil helst tro på det som står på pilleglasset og i reklamen, og som den søte damen i helsekostforretningen forteller oss. Men HELDIGVIS er det noen som er kritiske, som stiller spørsmål ved påstander og markedsføring.

Som ME-pasient er jeg desperat etter NOE som hjelper. Jeg er villig til å prøve svært mye. Det vet de, de som står bak helsekostindustrien, og jeg kjenner flere som har lagt ut tusenvis av kroner på totalt udokumenterte midler. Da er jeg glad det er noen som står opp og sier hør-nå-her, jeg vil se dokumentasjonen og dette-tror-jeg-ikkeno’-på!

Så føles det ille når disse som sier fra blir trakassert på den måten som det skjedde med han som blogget om at en såkalt sunn (og skrekkelig dyr) sjokolade kanskje ikke var så mye sunnere enn annen sjokolade likevel. Han ble truet til å slette blogginlegget, etter å bli truet av selgeren av produktet.

Slikt gjør meg sint. Derfor har historien versert på facebook i dag, og har blitt delt på en haug med blogger, bl.a. Marias Metode i løpet av dagen. Nå også her.

Og det gjør meg glad – at jeg på denne måten fremdeles har en stemme, selv fra horisontalen på sofaen!

 

Legg igjen en kommentar

