All makt til forbrukerene!

Vi er alle forbrukere – og hver dag møter vi reklame som forsøker å få oss til å forbruke mer. Reklamen forsøker å få oss til å tro at vi blir lykkeligere, kulere, penere, slankere, mer sexy og friskere hvis vi bruker det produktet den promoterer – og vi løper og kjøper, for eksempel noen helt vanvittige sko, som i bildet over. Hvorfor ikke – det reklamen sier er sant, er det ikke? Hvor ofte stopper vi opp og tenker over reklamen rundt oss, og sier: Hør nå her…. det er jo helt umulig å gå på de greiene der, og om fem år kommer vi til å le oss i hjel…

Da er det bra at forbrukerrådet fins. De kan riktignok ikke styre moten, men de passer på at bedriftene ikke kan påstå hva som helst om sine produkter, slik at vi som forbrukere ikke godtroende kjøper katta i sekken. Særlig viktig blir dette når det gjelder reklame for medisiner, kosttilskudd og helsetjenester. Hvis en reklame sier at man blir frisk av en medisin eller terapi, bør man jo helst bli det – og de som tilbyr terapien bør kunne dokumentere det. Skikkelig. Vitenskapelig.

I mange år har Lightning Process blitt fremmet som en vidunderkur for ME og flere andre kroniske sykdommer, både i Norge og England. Mannen bak, Phil Parker, har tjent seg rik, og det har også coacher her hjemme på berget. Folkene bak LP har gått ut med at 80% blir friske av LP. Hvis det var sant – så fantastisk det ville vært! Men – er det sant? Er reklamen sann?

Jeg vet ikke hvor mange som har spurt meg hvorfor jeg ikke har forsøkt LP, eller hvor mange som har fortalt meg om en som ble helt frisk av ME etter tre dager. Budskapet – reklamen – om LP har blitt spredt på en svært dyktig måte. Det er av og til vanskelig å få andre til å forstå at jeg ikke slenger meg på – de fleste av oss vil heller tro på en enkel løsning enn et komplisert svar. Eller: Jo mindre man vet om en sak, jo lettere er det å foreslå løsninger. Det enkleste svaret jeg kan gi er: Folk blir syke av LP, men coachene blir rike.

I England har Phil Parker og LP nå blitt klaget inn for det engelske svaret på forbrukerrådet. De har fått beskjed at de ikke lenger får lov til å knytte LP mot navngitte sykdommer – de har nemlig ingen skikkelig dokumentasjon på at det virker. Heller ikke dokumentasjonen om antallet pasienter som ble friske ble godtatt. De må forandre nettsiden sin, de må slutte å selge LP som en kur for alle slags sykdommer.

Så takk til forbrukerrådene rundt om i verden, de passer på at ingen får lov til å komme med falsk reklame!

For dem som måtte ønske å lese hele dokumentet, er lenken her.

Maria Gjerpe har også omtalt saken på Marias Metode.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s