Pulsklokke – de første erfaringene

Dette med pulsklokke er fasinerende – og jeg gjør meg stadig nye erfaringer.

Forrige helg var jeg i Italia – jeg fikk en helt uventet sjanse til å gå på opera i Verona, og hvem kan si nei – selv om man kanskje egentlig ikke orker? Jeg dro, hadde noen flotte dager, og orket mere enn jeg hadde trodd – man har da tross alt noen reserver.

Og jeg hadde pulsklokken, som skulle hjelpe meg å ikke slite for mye.

Jeg hadde satt alarmen på 110 slag – det virket slik rimelig greit… det var på det punktet at jeg begynte å føle at alt ble veldig tungt. På turen holdt jeg meg under hele tiden – med unntak av et par bratte trapper, da…

Vel hjemme følte jeg meg slett ikke så verst – men jeg oppdaget at det skulle ingenting til – pulsen skjøt opp med en gang jeg reiste meg.  Derfor satte jeg meg snarest ned igjen, og med PC-en på fanget forsøkte jeg å forstå hva som hadde skjedd. Jeg hadde jo vært så flink…

Og så hadde jeg jo slett ikke det. 110 var alt for høyt.

Formelen er nemlig slik:

Makspuls for alderen er 220 – alder. Anaerobisk terskel ligger på ca. halvparten igjen. Er man 50, blir regnestkket slik: 220 – 50 =  170. 170/2 = 85.

Når man er under anaerobisk terskel, hoper det seg ikke opp melkesyre i musklene – men er man litt – selv om det bare er litt – over, vil det sakte men sikkert bygge seg opp. Hvis man så ikke får tilstrekkelig tid og hvile mellom hver økt til at kroppen får «ryddet opp», har man et problem. På sikt vil det skade musklene, og man «overtrener» – en situasjon der trening bryter ned kroppen i stedet for å bygge opp.

Så når jeg trasket rundt i timevis, med tidvis litt for høy puls, fikk kroppen aldri tid til å hente seg inn igjen. I praksis ble hele turen en eneste lang «treningsøkt».

Jeg fant en nettside om trening der det står at de fleste vil føle at aktiviteten ved AT er for lav, og ønske å trene hardere, men at dette gir dårligere resultat. Amen til det.

Nå er det en uke etter at jeg kom hjem, og pulsen har roet seg, og virker tilbake til normalen. Klokken er stilt på nytt, og sier nå fra ved langt lavere aktivitet.

Men det jeg gleder meg over, er dette:

I og med at jeg kunne se (og høre alarmen) hvor fort pulsen steg etter at jeg kom hjem, kunne jeg hvile så mye at jeg unngikk det «megakræsjet» jeg har fått før etter en slik tur. Og med ny innstilling på klokken, har jeg et verktøy som gjør at jeg tør dra på en annen tur en annen gang – selv om det da nok blir aktiv kafesitting, med litt sightseeing innimellom.

Og ikke minst – jeg lærer stadig noe nytt!

6 tanker på “Pulsklokke – de første erfaringene”

  1. Hei, er innom bloggen din med jevna, godt at du deler:) Dette med puls hørtes spennende ut, og ganske logisk også når du forklarer det! Har du noen link til artikler el.l m mere lesestoff om det? Og hva slags pulsklokke har du? Bruker du sånn reim over brystet, eller finns det andre patenter? Og så bra at du unngikk kjempekræsjen, den unner jeg ingen:(

  2. Så spennende å lese om dine pulsklokkeerfaringer. Og så utrolig godt å høre at du kunne unngå kjempekræsj da du kom hjem igjen 🙂 Godt å få litt mer kontroll over sykdommen!

    Jeg er startet på min 4. dag med pulsklokke – har tenkt på det før, men da jeg leste dette innlegget for noen dager siden bestemte jeg meg for å sette i gang. Tusen takk for inspirasjon 🙂

    Så nå sniker jeg meg bare rundt her 😉 Tempoet er veldig lavt. Skulle egentlig hatt alarmen på 90, men da kom jeg meg ikke ut av sengen en gang 😉 Har den på 100 nå da, så satser jeg på at jeg kan stille den ned etter hvert. Uansett bedre å ikke komme over 100 i puls i forhold til den melkesyretreningen jeg har bedrevet tidligere. Og så påstår folk at vi er late, giddaløse og ikke trener!

Legg igjen en kommentar

