De som er der for meg – så jeg ikke føler meg så bortgjemt.

For et år siden i dag kom Jørgen Jelstads bok «De bortgjemte». Det er en fantastisk bok om ME, historien om sykdommen, om mennskene som blir berørt av den, og forskerne som forsøker å finne svar på gåten.Hvis du ikke har lest den ennå, anbefles den på det varmeste. Har du lest den, så kjøp en til og gi den til fastlegen din til jul. Eller send den til det lokale NAV-kontoret, eller til noen andre som burde vite noe om ME.

Jørgen har også en blogg, der han fortsetter å skrive om ME, om forskning og om pasienter. Han skriver godt og lettlest, og alltid relevant og interssant.

Det er så flott at det er friske mennesker som sloss for oss, for vi orker så lite selv! Jeg håper Jørgen fortsetter å skrive!

Den siste bloggen er om hvorfor diagnosekriterier er så viktige – for er ikke kriteriene riktige, velger man ut feil pasienter til forskningen – og da blir jo forskningen feil. Å velge ut en pasientgruppe bare på bakgrunn av «utmattelse» blir like feil som å bruek bare «hoste». Både mennesker med tuberkulose, astma, forkjølelse, allergi og KOLS hoster – men de trenger forskjellig behandling. På samme måte kan utmattelse komme fra mye rart…

Men ikke hør på mine rotete forklaringer. Les Jørgens blogg.

Én tanke på “De som er der for meg – så jeg ikke føler meg så bortgjemt.”

Legg igjen en kommentar

