Med høy puls.

Dette med pulsklokke er spennende – det er det ikke tvil om.

For det første kan det bli en diagnostisk test for ME, og det er noe vi har savnet svært, svært lenge. Uten en slik test har bølgene gått høyt om hvilke diagnosekriterier som skal brukes, hvem som har «ekte» ME eller ikke, om de som blir friske av Lightining Process kan ha ME, eller om det hele er psykiatrisk. Til nå har diagnosen blitt stilt hvis symptomene ikke kan være forårsaket av andre sykdommer, og på grunn av de symptomene pasienten rapporterer. Det blir snakk om skjønn. En objektiv test som viser markant nedgang i yteevne fra dag en til dag to, kan gjøre slutt på all usikkerheten – man kan objektivt påvise ME.

Jørgen Jelstad har skrevet en flott bloggpost om diagnoseforvirringen.

For det andre får man et verktøy som kan hjelpe pasientene til å mestre sykdommen – det har jeg skrevet mer om i «Mamma, du piper!» Jeg bruker selv pulsklokke, og synes det er en flott dings. Den holder meg i tømme. Særlig interessant er det å se at pulsen går fortere opp dagen etter at jeg har vært mer aktiv enn vanlig – selv om jeg ikke egentlig føler meg spesielt trett. Jeg har tidligere ofte tenkt at «det gikk jo bra i går, og jeg er jo helt fin i dag, så det er bare å fortsette» for så å kræsje dagen etter, eller dagen etter det igjen. Nå ser når jeg må ta det med ro – og jeg unngår baksmellene.

Katarina Lien, som jeg har skrevet om før, har søkt om midler til et forskningsprosjekt på dette – og i forkant av det tester hun ut enkelte pasienter. En av de som har stilt opp, er ME-foreningens generalsekretær, Anette Gilje. To dager har hun tråkket i vei på sykkel, for så å ligge flat på sofaen i flere dager etterpå. TV2 var med og filmet, og resultatet kommer til å bli vist på TV tirsdag morgen kl. 8.10.

Det er flott at Katarina Lien er interessert i dette – og det er flott at ME-pasienter stiller opp. Testen er tøff, og de vet at de blir dårlig av den – det er jo faktisk poenget med testen, at man skal kunne vise at mennesker med ME blir dårligere av å presse seg. Fra ale oss i sofaen – en stor takk til dere som står på med høy puls!

6 tanker på “Med høy puls.”

  1. Enig med deg i at pulsklokke er spennende! Har også merket at pulsen stiger raskere når jeg er mer sliten. Har også funnet ut at hvilepulsen endrer seg. På gode dager ligger den på +/- 70, har jeg overbelastet, kan den bli liggende så høyt som på 90 i flere timer etterpå. Det med hvilepulsen hjelper meg til å se om kroppen er «gira» eller om jeg har «ordentlig» energi. Er jeg gira prøver jeg å roe ned, og slipper nok dermed unna de verste symptomene. Lurer på om det er pulsklokken som skal få æren av at hjernetåken har vært mindre i det siste?

    Ønsker deg gode dager med lav puls 😉

  2. Dette med pulsmåling er spennende! Og kan et så enkelt hjelpemiddel gjøre dagene bedre – også på lang sikt, ja så er det ikke noe å lure på engang.

    Du har en fin blogg, takk for at du deler erfaringer!

  3. Hva heter pulsklokken du bruker. Alle er vel ikke slik at en kan stille den inn til å si fra.

    1. Jeg tror de fleste kan stilles inn til å ha en alarm når man når en viss puls.
      Jeg har en klokke av merket Polar, men jeg vet ikke om den modellen er i salg lenger. Det er en av de enkleste.

Legg igjen en kommentar

