Takk for svar

Jeg var, som mange andre, fryktelig skuffet da det ble klart at det ikke ble bevilget penger fra forskningsrådet til  videreføring av Rituximabstudien på Haukeland. (Egentlig skulle man si immunmodulernede medisin, for det er ikke sikkert at det er akkurat Rituximab som vil bli brukt, men for korthets skyld…) Jeg skrev et åpent brev til helseministeren her, og sendte det også (det var jo til ham!) til ministeren selv.

For noen dager siden kom svaret – både på epost og i posten, undertegnet av ministeren selv. Han sa vel egentlig ikke så mye nytt, men holdt likevel håpet i live – studien blir fremdels planlagt, de tar ME på alvor – så får vi vente og se.

Jeg er imidlertid glad over en ting – at jeg, personlig, fikk svar. Jeg er glad over at jeg bor i et lite land, der jeg faktisk har mulighet til å nå frem til de som styrer og steller med mine synspunkter. Vi bor i et demokrati, så det er flertallet som bestemmer – men det er viktig at også de små gruppene får lov til å komme frem med sitt syn. Å bli hørt betyr jo ikke at man får gjenomslag for det man mener – på den annen side får man det ikke som man ønsker hvis man ikke blir hørt.

Det er von i hengende snøre, som det heter.

Siden brevet til ministeren var åpent, legger jeg ut svaret her også:

Så kjære minister – takk for svar.

Legg igjen en kommentar

