Fint, blått skilt i frontruten

Jeg vil ikke si at jeg bor på et sted Gud glemte – men at jeg bor i Norges mest sentrale utkantstrøk er vel ikke langt fra sanneheten. Kollektivtrafikken har i alle fall glemt oss, og skal jeg noe sted, er jeg avhengig av bil. For å være ærlig, hadde jeg nok brukt bilen selv om kollektivtilbudet hadde vært bedre – det er langt mindre slitsomt å kjøre enn å sitte og skrangle på en buss.

Øystein sunde sang en gang at «var det meningen at vi skulle ha bil, ville alle barn vært født med en parkeringsplass«. Medfødt biloppstillingsplass hadde slett ikke vært dumt, for når man har kjørt dit man skal, må man jo gjøre av bilen ett eller annet sted. Odd Børretzen har også en sang om kampen for parkeringsplassene, «vi viste hva vi måtte, måtte ha en parkeringsplass» noe som kan ende med at man ligger der «badet i sin egen bremsevæske».

Derfor er det en velsignelse at man som ME-pasient kan få et fint, blått skilt som man kan legge i frontruten. Da kan man parkere på «parkeringsplass for forflytningshemmede med tillatelse utstedt av kommunen», og det gjør livet mye, mye enklere. Handicap-plassene er gratis, og med handicap-kort kan man også stå på vanlige plasser – gratis og ut over vanlig parkeringstid. I Oslo får man også kjøre gratis gjennom bomringen.

Mange kommuner har kart over hvor det er plasser for forflytningshemmede, f.eks. Oslo og Trondheim.

I Oslo er det noen plasser jeg har funnet, og som er på et så fantastisk sentralt sted at det virker som ingen andre tror det kan være lov å parkere der… og nei, jeg sier ikke hvor. Det er i alle fall alltid ledig, noe som gjør at det er mulig for meg å komme meg til Oslo sentrum i det hele tatt.

Med bil er jeg fri til å reise når jeg vil, bir jeg sliten kan jeg sette meg i bilen – og kjøre hjem når jeg trenger det, og jeg er både glad over og taknemlig for ordningen (og alle andre ordninger) som gjør livet lettere!

5 tanker på “Fint, blått skilt i frontruten”

    1. Man søker hos den kommunen man bor i – det kan være ulik praksis i de enkelte kommunene. Hvis du kontakter kommunen, kan de sikkert henvise deg videre.
      Du må ha legeattest.
      Lykke til!

      1. Tusen takk for tipset 🙂
        Å slippe å være avhengig av at noen må kjøre meg til døren, men kan parkere der selv. Det ville vært en lettelse med et Blått skilt. Da skal jeg ta kontakt med legen, å få h*n til å hjelpe meg 🙂

Legg igjen en kommentar

