Chai

snjo

Det er søndag, eller kanskje det skulle staves snødag? I alle fall laver det ned ute. Godt vær ute til å være inne i, med andre ord, og tid for sofakroken og en stor kopp te.

På someren går det i darjeeling, men når det er kaldt har jeg lyst på noe som varmer mer. På vinteren drikker jeg chai, store kopper med varm, krydderduftende chai med masse melk i. Det varmer både kropp og sjel.

Jeg forteller min indiske venninne at jeg liker chai, og hun ler av meg. «CHAI» smiler hun «Chai betyr te, hverken mer eller mindre.» Det du liker er masala chai – masala betyr blanding, krydderblanding. I India har vi krydder i teen når vi lager den, vi kjøper den ikke ferdig blandet.»

Neivel, så vet jeg det, men jeg drikker nå Chai likevel, jeg. Mange og store kopper, og som en konsekvens av det, slipper jeg jo etter hvert opp for te – og må kjøpe nytt. Hvor jeg handler, er avhengig av dagsform og hvor jeg er, så jeg får smake flere forskjellige typer etter hvert. De smaker ikke det samme. Med tanke på hva min indiske venninne har fortalt meg, begynner jeg å se på innholdsfortegnelsen – og chai er ikke – helt – chai.

Og bare fordi jeg er litt nerdete, og fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre i dag, har jeg laget en bitteliten tabell over hva forskjellige merker inneholder:

Pukka black chai Twinings Voyage Pukka Green Chai Black Cat Yogi tea Black Chai Solberg hansen Indiska soft chai
Kanel x x x x x x
Ingefær x x x x x x x
Kardemomme x x x x x x
Nellik x x
lakrisrot x x
stjerneanis x
pepper x
ginseng x x
aroma
rooibush x

Så, altså: Kanel, ingefær og kardemomme… og litt til hvis man føler for det. Jeg føler eventyrlysten gripe tak i meg (man får finne spenning der den er å finne!) og jeg tenker – jeg har da noe svart te her, hel kardemomme, kanelstang og frisk ingefær… skulle være moro å prøve…? Som sagt så gjort – og det er virkelig en annen smaksopplevelse med nystøtt kardemomme og frisk ingefær. Det har dessuten den lille ekstra bonusen at det ikke blir likt hver gang – og litt spenning i hverdagen er ikke å forakte. En dash chillipepper er en artig vri – litt nymlt svart pepper i teen er heller ikke å forakte. Jeg har fått et helt nytt syn på krydderhyllen.

Man får ikke mer moro enn den man lager selv!

Ingefær, pepper og kanel skal visstnok være «varmende» krydder – og det passer jo bra akkurat nå. For de av oss med ME som har problemer med ortostatisk intoleranse (at blodtrykket faller når man reiser seg eller står) kan ha glede av lakrisrot, fordi den inneholder stoffer som hever blodtrykket. Ingefær skal kunne hjelpe mot kvalme og dessuten gi god appetitt (to sider av samme sak?), chilli inneholder stoffet capsicain som når det brukes utvortes i krem skal kunne gi smertelindring ved at endorfinproduksjonen lokalt øker.

For meg er det imidlertid nok at det smaker godt, og nå koker vannet…

chai

4 tanker på “Chai”

  1. Hei hei 🙂 Jeg vet i skrivende stund ikke helt om jeg har lagt igjen hilsener til deg her før, men jeg følger deg og synes du skriver så fint. 😉

    Jeg er egentlig et kaffemenneske. Mørkbrent og melkefri. Men så oppdaget jeg at te var så mangt, og nå er jeg blitt veldig glad i te i ulike varianter. Yogi te med kanel synes jeg er så nydelig. Ville tipse deg om TeaPigs, som du kan handle te hos på nettet. Jeg har fått flere favoritter der og pakningene er så fine at de er til å spise opp i seg selv. Mine personlige favoritter er Pepperminte+lakris, Darjeeling, og Wintertea.

    Ønsker deg en fin dag!
    Camilla

  2. Hei. Kjempefin blogg du har.
    Jeg er litt som Camilla øverst her, liker i grunnen kaffe best jeg. Men må innrømme at jeg prøver å ‘lære’ meg å drikke te, fordi det finnes mange sunne te’er rett og slett. Og det skal være mye bedre me te for oss ME-folk enn kaffe. 🙂

Legg igjen en kommentar

