Symbolsk vær på 12 mai?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da jeg var liten, sa folk: Du må ha vært snill, siden det er så godt vær på bursdagen din! Selvsagt smilte jeg om kapp med solen til svar – hvis det var sol da. Med bursdag sist i november var det vel oftere gråvær, tåke, sludd og slaps på den store dagen. Heldigvis var det ingen som kommenterte det…

Da jeg ble litt eldre, og forsto at jeg delte bursdag med flere andre – MANGE andre – i samme område, begynte jeg å lure. Hva avgjorde om det ble fint vær eller ikke? Så værgudene på gjennomsnittet av snillhet og slemhet hos bursdagsbarna, og planla været ut fra det? I så fall, spilte det noen rolle hva jeg gjorde, hvis det var 1000 andre i Oslo som også påvirket resultatet?

Nå, når jeg har kommet til skjels år og alder, vet jeg jo at været gjør det det gjør, uten hensyn til om man er snill eller slem, bursdager eller ikke. Dessuten har tankene om hva som er fint vær endret seg med årene – regn er bra for hagen, om ikke annet.

Likevel kan jeg ikke fri meg fra å se på været i dag, på ME-dagen, som litt symbolsk. Formiddagen var kald, trist og grå, med drivende regn og vind – riktig trøstesløst. På ettermiddagen har solen kommet frem i stedet. Landskapet blir plutselig et annet, fargene klarere og gladere.

La oss håpe at det varsler bedre tider for ME-saken. Vi går mot bedre og lysere tider, med mer forståelse, bedre behandling – og kanskje en kur? Det er lov å håpe.

GOD ME-dag!

Legg igjen en kommentar

