EN helt typisk dag

Hva har du gjort i dag, da? Sier mannen min når han kommer hjem fra jobben. Ingen ting, sier jeg – men det er jo ikke helt riktig. Man har jo gjort noe – og her er en typisk dag i denne ME-pasientens liv:

03.00 Våkner.Krampe i baken. Angrer på at jeg ikke tøyde før jeg gikk og la meg i går. Tøyer skinken som gjør vondt. Legger meg.
03.05 Krampe i leggen. Tøyer leggen. Legger meg.
03.15 Innser at det ikke er noen vei utenom. Tøyer begge beina skikkelig. Legger meg.
03.30 Innser at tøying ikke er nok. Rusler ut på badet og tar Paracet og Ibux, skyller dem ned. Legger meg.
04.00 Hvor lang tid tar det før de forbaskede tablettene virker?
04.30 Jeg må slutte å se på klokken.
06.00 Vekkerklokken ringer. Ikke min vekkerklokke. Sover videre.
08.00 Våkner. Tror ikke det nei.
10.00 Våkner og må på do. Kav umulig å sove mer. Tar morgenens medisiner, tasler ut på kjøkkenet og henter kaffe. Drar med meg kaffe og avis tilbake til sengen.
10.30 Ny kaffe.
11.00 Skjekker mail og facebook med PCen balansert på knærne, fremdeles i sengen. Forsøker å lese en artikkel, men hjernen glir ut. Spiller spill på mobilen i stedet.
11.30 Lager mer kaffe. Tar ut av oppvaskmaskinen mens kaffen lages. Feier kjøkkengulvet. Fremdeles i pysj.
11.40 Legger meg igjen. Forsøker å svare på en mail, men klarer ikke å konsentrere meg. Spiller enda et spill på mobilen.
11.45 Har noen beøkt bloggen min?
11.50 Husker på klesvaksen jeg satte i gang i forigårs,løper ut på badet, tar vasken ut, lukter på den, setter den i gang på nytt. Ser en kopp som skulle opp på kjøkkenet på veien tilbake, tar den opp på kjøkkenet, ser avkommets genser, tar den opp på rommet hennes, finner et glass som skulle vært på kjøkkenet osv.
12.20 Er det ikke på tide å kle på seg snart? Nei… tror ikke det. For slitsomt.
12.30 Dagens høydepunkt! Posten har kommet! Løper ut i pysjamas, og håper at naboene ikke ser meg. Leser posten på sengen.
13.00 NÅ er det på tide å stå opp. Jeg må i butikken. Mangler tannpasta.
13.01 Orker jeg å dusje? Ikke egentlig.
13.02 Håret mitt ser forjævlig ut. Dusjer. Får melkesyre i armene av å vaske håret.  Pusser ikke tenner fordi det er tomt for tannpasta. Legger meg i ti minutter for å hvile etterpå.
13.30 Skriver handleliste. Tannpasta og ferdigpizza.
13.31 Kjører til butikken, uten handleliste. Den har jeg glemt hjemme på benken.
13.40 Hva var det jeg skulle ha, da? Noe til badet? Sikkert toalettpapir. Man trenger alltid toalettpapir. Husker klesvasken.
14.00 Ringer mannen min og ber ham kjøpe tannpasta på veien hjem. «Orker du ikke å handle i dag?» sier han. Jeg orker ikke forklare.
15.00 Har totalt glemt klesvasken.
16.00 Helt sikker på at det er noe jeg har glemt, men husker ikke hva.
17.00 Barn og mann hjemme fra jobb og skole. De vil ha middag. Jeg vil ha middag. Kan noen si fra til kokken?
17.01 Jeg er visst kokken.
17.02 Stirrer tomt inn i kjøleskapet etter inspirasjon. Hadde jeg ikke planlagt noe til middag i dag?
17.03 Ferdigpizza!
17.04 Ferdigpizza sto på handlelisten som jeg glemte på kjøkkenbenken. Ingen ferdipizza.
17.05 Hva har jeg som det går an å lage middag av?
17.06 Middagsingredienser: En pakke bacon, en squash og pasta. Man tager hva man haver.
17.30 Pasta med bacon og squash smaker forbausende bra.
19.00 Mannen min sier: «Jeg må vaske noen skjorter, er det ledig i vaskemaskinen?»   «Jada», svarer jeg, «Jeg skulle akkurat til å ta ut en vask». Tar ut klesvasken før den mugner en gang til.
19.15 Svarer på mail, leser aviser og artikler på nett. Løser sudoku, Hjernen funker greit.
20.00 Bråstopp. Hjernen fungerer ikke i det hele tatt lenger. Stirrer på skjermen og  husker ikke hva det var jeg tenkte. Sjekker facebook i stedet. ME-pasienter klager på konsentrasjonsproblemer og hukommelsesproblemer. Godt å se at det ikke bare er meg.
20.30 Så mange kanaler og så mye jeg ikke har lyst til å se på!
21.00 Ser på likevel.
24.00 Ikke søvnig i det hele tatt.
00.30 Legge meg? OK da. Tar kveldens medisiner, pusser tenner, tøyer ut. Går på vaskerommet og sjekker om jeg tok ut vasken. Den henger pent til tørk. Setter i gang ny vask. Lover meg selv å ta den ut med en gang i morgen tidlig.
00.25 Forsøker å sove, men er helt våken.
OSV.
5 tanker på “EN helt typisk dag”

  1. Fryktelig å ikke få sove! Virker helt umulig å kunne bli bedre hvis ikke søvn kommer på plass.

    Men du gjør jo noe i løpet av dagen! Mobilspill er supert for hjerner som ikke fungerer 😉

    Men man ønsker seg selvfølgelig helt andre dager – og vi må jo bare tro at de kommer en dag 😊

  2. Ja eg mått no humre litt hær eg og, for det er mye man kjenner seg igjen i 😉 Håper dagen din blir bra, klæm ❤

  3. Herlig, Jeg skoggerlo:):) tusen takk. En god latter gjør virkelig godt! Fantastisk morsomt at du orket å sette alle klokkestettene midt oppi det hele:)

Legg igjen en kommentar

