Høstvær

 

rihost1

«Ikke dårlig vær, bare dårlige klær» heter det. (I følge Ylvis er det «no bad weather, only bad cleather» nå de er på hytta».)

 

Med både ME og fibromyalgi har jeg et problematisk forhold til kaldt vær. Skal jeg ut, gjelder det å ikke fryse, ja ikke bli kald en gang, for da gjør det vondt langt inn i benmargen og jeg får tannverk i føtter og hender. Opp gjennom årene har jeg derfor skaffet meg en rikholdig garderobe av varmt undertøy. Hver gang G-sport eller XXL sender ut blekker med tilbud, kaster jeg meg over dem. Varmt undertøy er typisk lokkevare, og jeg lar meg lokke. Heldigvis har mye skjedd siden barndommens stikkende ullstillongs. Nå kan man til og med få superundertøy i damefasong, og ikke bare unisex der det i stedet for plass til rumpen min bak, var plass til saker og ting foran som jeg ikke har. Nå finnes det SKIKKELIG dameundertøy, i lekre farger, i ull eller syntet, eller ull og syntet, og jeg har skapet fullt.

Iført opptil flere lag undertøy, fleecegenser, ullgenser, vindtett og vantett jakke, gode ullsokker og sko med goretex drister jeg meg ut. Min tidligere ridelærer har bedt meg med på tur, og det i høstens første sluddbyge. Så oppdager jeg nok en gang at været er mye verre når man sitter inne og ser på det, enn når man er ute. Innpakket som en unge på vei til barnehagen er jeg god og varm, selv om sluddet pisker mot nesetippen og kinnene. Himmelen er grå, men bjerketrærne står som gule fakler langs jordekanten, ellers går fargene i rust og jord.

Det betyr så mye for meg å komme meg ut og være ute. Jeg har alltid vært glad i være i skogen, men har vanskelig for å komme meg ut på egne ben – og da er det så greit å bruke andres. Fjordingen Aliss frakter meg trygt og godt ut i naturen, og fortjener så vel den tørre brødskalken hun får når vi kommer hjem. Heldigvis ser det ut tom hun syns det er et greit bytte.

Så takk for en deilig, våt og kald høstdag på hesteryggen!

 

rihost2

 

rihost3

 

Én tanke på “Høstvær”

Legg igjen en kommentar

