Hva jeg ønsker meg til jul? Seriøst?

DSC_0011

«Hva ønsker du deg til jul, mamma?» Spør avkommet. «Og ikke si snille barn. NEI! Du får ikke lov til å si det. Og ikke fred på jord heller, eller å bli frisk. Seriøst, hva ønsker du deg til jul?»

Nei hva ønsker jeg meg til jul?

Fred på jord hadde ikke vært helt av veien. Ingen har vel sagt det så bra som John Lennon i Imagine,  og denne versjonen, sunget og spilt av mennesker fra hele verden, er fantastisk. Jeg har imidlertid ikke så fryktelig store forhåpninger om at verdensfreden skal ligge under juletreet med rød sløyfe på – men det er jo lov å ønske for det?

Kanskje er fred på jord et for stort ønske, så helt på en gang – men man kan jo begynne i det små. Hvis alle var litt snillere mot hverandre, så ville det kanskje spre seg som ringer i vann. Jeg kom over denne ideen – muligheten til å kjøpe kaffe for en tilfeldig fremmed som trenger det. Jeg vet ikke om noen norske kafeer gjør det? Kanskje de skulle starte?  Et forskningsprosjekt så på sammenhengen mellom snillhet og lykke, og de fant ut at man ble lykkelig av å være snill, og snill av å være lykkelig. Hvis man så legger til at det er hyggelig at noen er snille, smiler, viser omtanke, sier takk og værsåsnill… så er vi godt i gang.

En kur for ME kommer nok heller ikke på juleaften. Men en dag kommer den kanskje – og i mellomtiden kan vi jo hjelpe den litt på vei? Det er flere som samler inn penger til forskningsprosjekter, og mange små julegaver til dem blir fort så mye at det monner. Her i Norge samler ME-foreningen inn midler til en studie på Rituximab via ME-forskning, i England samler Invest In ME  inn penger til en annen Rituximab-studie. Den studien skal ledes av Professor Jonathan Edwards, Emeritus Professor of Connective Tissue Medicine at University College London (UCL), mannen som fant ut at Rituximab virket mot leddgikt. Det er mange andre forskningsprosjekter på gang, også – men en pengegave til en av de to prosjektene over, er det nærmest noen kan komme til å gi meg en kur for ME.

Så var det de snille barna. Jeg ønsket meg virkelig det før, den gangen jeg mest hadde lyst til å binde dem fast i hver sin ende av et kosteskaft for å hindre at de sloss. (Alternativt låse dem inn på et rom, og vente til en av dem vant.) Noen må ha hørt meg, for nå, når de begge har bikket 20, har jeg snille barn. (Og jeg ville aldri i verden ha byttet dem ut før om årene heller – snille eller ikke, de var verdens beste unger – stort sett.) Jeg tror jeg heller ønsker at verden skal være snill med barna mine, og ikke gi dem mer motgang enn de tåler, men akkurat nok til at de vokser på det.

Men, seriøst, hva ønsker jeg meg til jul?

Aner ikke!

Legg igjen en kommentar

