Av og til må man skeie ut…

hvit23

Det gjelder å ikke overanstrenge seg, ikke få for høy puls og ikke presse seg. Det er det aller, aller viktigste man må lære når man har ME. Jeg sier det til andre, og jeg sier det til meg selv. Jeg sier det så ofte at man skulle tro jeg kunne det, og visste å holde meg innenfor egne grenser.

Det er bare det at hodet og hjertet ikke sitter på samme sted. Fornuft og følelser blir ikke alltid enige. Selv om det er helt sikkert at man ikke blir lykkelig av å være ufornuftig, blir man heller ikke helt lykkelig av å være fullstendig fornuftig hele tiden. Noen ganger trenger i alle fall jeg å gi litt f…, og gjøre noe som egentlig er litt for mye, men som gleder meg. Så får jeg heller betale for det i etterkant med noen dager ekstra hvile.

Hvitveisblomstringen i Holtnesdalen på Hurum er noe jeg bare MÅ se hvert år. Holtnesdalen er et naturreservat med svære, varmekjære løvtrær. Om sommeren er det som å gå i et grønt akvarium, men om våren, før trærne får blader, er det hvitveisen som regjerer. Den dekker bakken som en grønn og hvit plen mellom trestammene. Det er så vakkert og trolsk at jeg nesten får gåsehud.

Det er bratt opp og bratt ned, og pulsen går nok litt høyt. Det får gå for i dag. I morgen skal jeg hvile, og kanskje i overmorgen også. Jeg er helt klar over at jeg må betale for å være uforsiktig, derfor gjør jeg det ikke ofte. Det ville være svært, svært dumt – men av og til er det verdt det!

hvit18

hvit22

hvit21

hvit19

hvit17

hvit16

hvit13

hvit09

hvit11

hvit07

hvit10

hvit05

hvit03

hvit04

hvit01

 

6 tanker på “Av og til må man skeie ut…”

  1. Så fantastisk flott! Er veldig enig i det du skriver. Gjør det på akkurat samme måte og det er absolutt verdt det! 🙂

  2. Åh, så flotte vårbilder. Har ikke selv hatt krefter til å oppsøke skogen. Har ligget på landing , drister meg en liten tur opp på hytta i morgen for å treffe barn og barnebarn. Det krever som kjent nididig planlegging…fortsatt god påske!

    1. Jeg tenker på det slik:
      Tenk når man ser DEN fine jakken som man bare må ha, men ikke har råd til… og tenker: Kjøper jeg den, er det havregrøt til middag i en måned!
      Så lene man sparer i etterkant, går et gjerne bra – med et lavere forbruk enn vanlig til økonomien er på fote igjen. Det er det samme med energi – hvis jeg ikke tapper meg for mye, kan jeg hente meg inn ved å hvile nok, uten at det får varige følger. Så noen dager i ro, så skulle det gå greit.

  3. Fantastisk vakre bilder 😊 Takk for at du deler med ei som ikke kommer seg ut.

    Håper ikke tilbakebetalingen blir alt for ille… Men hvem klarer å gjøre det fornuftige og rette hele tiden?

  4. Så vakkert – et sikkert vårtegn og så nydelig.
    Veldig enig i det du skriver her – noen ganger bare må man, og så får det gå som det går etterpå. Det er lov å bare gjøre – det ligger en frihet i det, frihet til å velge, uten å tenke konsekvens…. Spesielt for oss som vet det blir en ‘dagen-derpå’. Men den får bare komme – i morgen 🙂

Legg igjen en kommentar

