Primula auricula

aurikkel2

Det er rart hvordan enkelte ting kan vekke minner. En blomst for eksempel. En aurikkel.

Hendelser man hadde glemt fullstendig dukker opp, og plutselig står de tindrende klare for mitt indre blikk. Jeg er tre år, og er sammen med far og bestefar i bestefars hage – en sånn skikkelig sveitservillahage med enorme syriner, singelgang gamle stauder. Det er vår, plenen har akkurat blitt grønn, og jeg har akkurat fått lov til å begynne å bruke spaserskoene mine (så gammel er jeg) og far og bestefar, begge hageglade, snakker om primula. Jeg vet at det er en ost, for mor liker Primula, og det er rart at det også er en blomst. Far sier at det også heter aurikkel, og jeg smaker på ordet, det er morsomt å si. Primula Auricula, det ruller av tungen. Man kunne hoppehinke til det navnet – pri-mu-la-au-ri-ku-la! En dyp, dyp lilla og kremfarget staude med kremfarget senter, og med «mel» på knopper og blader.

Så glemte jeg det helt, og aurikler gikk av moten, og få moderne hager har dem. Så fikk jeg meg egen hage, og gikk på et hagesenter med stauder som spesialitet – og der sto den, min Primula Auricula, og tok meg tilbake til Mysen en vårdag i 1963.

Selvsagt måtte den bli med hjem.

Nå står den i hagen og bringer glede hvert år, og minner meg om fars alpelue og bestefars ribbestrikkete golfjakke, og hoppehinking til pri-mu-la-au-ri-ku-la.

aurikkel3

Aurikler, en type primula eller nøkleblom, er en gammel hageplante. Særlig i Belgia og i England var de enormt populære, og store samleobjekter på 1600-tallet.

aurikkel1

primula
En annen type primula, Maria nøklebånd
Legg igjen en kommentar

