Tilbake på LDN etter 4 uker

I en artikkel om studien om fibromyalgipasienter og LDN fra Stanford er det en kurve som viser at pasientene opplevde en gradvis bedring av symptomer når de begynte med LDN. Da de sluttet, kom symptomene tilbake – igjen gradvis.

Jeg har fått prøve dette på kroppen de siste fire ukene. På grunn av en plutselig og enorm etterspørsel i kjølvannet av TV2s reportasje, var hyllene på apoteket fullstendig støvsuget. Dermed fikk jeg et ufrivillig opphold. Ufrivillig, men lærerikt, for jeg fikk anledning til å se om LDN virkelig gjorde en forskjell.

Når man begynner med en medisin, og blir bedre (eller verre) er det lett å ukritisk tillegge medisinen virkningen. Slik er det imidlertid ikke alltid – virkningen kan komme av noe annet, man kunne blitt frisk uansett, eller det kunne vært placebo. Ved å fjerne LDN igjen, kunne jeg nå få se hvor stor virkningen virkelig var.

Min opplevelse følger det man så i Stanford-studien. Forandringen kom gradvis, og det var så lite forskjell fra dag til dag at det var innenfor normal variasjon – men etter to uker sov jeg ikke gjennom natten lenger. Jeg kunne også registrere at forbruket av Ibux og Paracet øket. Mere smerter og dårligere søvn gjorde også at jeg følte meg generelt dårligere og mer sliten. Etter fire uker følte jeg meg omtrent slik som jeg var før jeg startet.

For snart to uker siden var LDN tilbake på apoteket. Jeg trapper nå forsiktig opp. Etter en uke, sover jeg igjen gjennom natten. De siste dagene har jeg ikke brukt smertestilende på dagtid. Søven er utrolig viktig. Før jeg begynte med LDN, måtte jeg som regel opp flere ganger i løpet av natten for å tøye ut stive muskler og ta mer smertestillende. Søvnen ble avbrutt, og jeg følte meg aldri uthvilt. Når jeg nå – på LDN – føler jeg får mer energi, setter jeg det i sammenheng med mindre smerter, som igjen gir bedre søvn.

Det er utvilsomt fornuftig å ta bort en medisin i en periode for å se hva effekten er. Jeg gjorde flere forandringer i dagligliv, kosttilskudd og medisiner samtidig som jeg begynte med LDN, og jeg har lurt på hva som egentlig gjorde mest forskjell. Ved å ta bort en enkelt ting, kan jeg se hvilken rolle den ene faktoren spiller. Likevel vet jeg med meg selv at jeg neppe hadde gjort dette eksperimentet hvis jeg ikke hadde vært nødt til det – jeg er livredd for å slutte med noe jeg tror gir meg en bedre hverdag. Jeg synes jeg har så lite å gå på…

Og det blir lenge til jeg frivillig gir avkall å mine LDN-tabletter.

Mer om det samme:

LDN – grunn til å la være å være skeptisk?

Én tanke om “Tilbake på LDN etter 4 uker”

Legg igjen en kommentar