Prognose i en ideell verden

I de siste ukene har jeg vært på et par foredrag om ME.

Når man snakker om prognose er det en illustrasjon som stadig dukker opp, og som viser sykdommens forløp fra man blir syk. Først har man en fase der man ennå ikke mestrer sykdommen, og man lever i en syklus av push-crash, men blir generelt stadig dårligere. Så lærer man å mestre, og finner det aktivitetsnivået man tolererer, og sykdommen stabiliserer seg. Derfra skal man så kunne sakte men sikkert øke aktivitetsnivået – innenfor tålegrensene – og se en gradvis bedring, selv om man ikke blir frisk.

prognosekurve1

Det stemmer ikke helt med min egen opplevelse, og jeg tror jeg vet hvorfor.

Da jeg gikk på skolen og vi hadde om Newtons lover i fysikk husker jeg at begrepet «ideell situasjon» ble brukt. Så lenge det ikke var utenforstående faktorer som virket inn, kunne man bruke enkle formler for å beregne hvordan objekter ville bevege seg og hvordan krefter ble overført. I den virkelige verden er situasjonen mer kompleks. Der er det luftmotstand og gravitasjon, friksjon og en rekke andre variable, og beregningene blir mye mer komplekse.

Illustrasjonen om forløpet for ME representerer en slik ideell verden, der alle ukontrollerbare faktorer er tatt vekk. Hvis pasienten ikke kan gjøre noe annet enn å ta vare på seg selv, og får all tenkelig hjelp og støtte fra omgivelsen, kan et slikt forløp være tenkelig.

Den virkelige verden lar sjelden noen, heller ikke ME-pasienter, få være i fred. Livet byr på overraskelser man umulig kan forhindre eller kontrollere. Man må forholde seg til arbeidsgiver, Nav, helsevesen og andre som i teorien er der for å hjelpe. Det hender at andre i familien blir sykere enn en selv, og trenger hjelp. Gamle foreldre dør, barn har problemer på skolen. Influensaen kommer og går hvert år, og man er ikke beskyttet selv om man har ME.

Uansett hvor flink man er til å mestre sykdommen, vil det komme uunngåelige belastninger som fører til forverringer. Prognosekurven er langt mer kompleks enn illustrasjonen viser.

prognosekurve2

Dessverre kan det se ut som om mange, både innen helsevesen, Nav og skole tror at den ideelle kurven representerer virkeligheten. Når pasienter ikke klarer å stabilisere sykdommen på grunn av eksterne faktorer, og når den forventede bedringen uteblir, legges skylden på pasienten – eller pårørende. Terrenget stemmer ikke med kartet – og det må jo være terrengets feil. De mest skremmende tilfellene har funnet sted rundt barn med ME. Når forventet bedring uteblir får foreldrene skylden, barnevernet får bekymringsmeldinger – og jeg trenger vel ikke å si at dette er en av de eksterne belastningene som kan føre til forverring av sykdommen, og som det er umulig for pasientene å kontrollere.

Det er et enormt behov for forskning på prognose på klart definerte pasientgrupper, og  – inntil forskning foreligger – at alle som er i kontakt med ME-pasienter lærer seg å lytte til pasientene når de beskriver hva som hjelper dem og hva som gjør dem dårligere, slik at hjelpen de får kan være god og nyttig, og at man unngår unødige belastninger. Det er mer enn nok med dem som kommer som en del av et vanlig liv.

I mellomtiden har jeg laget en alternativ illustrasjon basert på egen erfaring. Den er til fri og gratis avbenyttelse.

Værsågod!

7 tanker om “Prognose i en ideell verden”

  1. Hei – så fin blogg du har – håper det er greit at jeg bruker illustrasjonene i «prognose i en ideell verden» på mestringskurs for ME-pasienter. Mvh Nina Andresen, psykolog CFS/ME-senteret.

  2. Kjempeflott skrevet og beskrevet! Det er slik livet er, det er bestandig ytre påvirkninger som den som er syk ikke kan forutse eller gjøre noe med.. Mange gir pasientene en skyldfølelse ved at man ikke prøver nok for å bli frisk. Ser jeg ikke klarer å skrive i dag… Hilsen sykepleier under utredning for ME som bare ønsker å bli frisk! PS. Jeg har fortsatt hestene mine for de gir meg livsglede og livskvalitet, og kan ha de fordi jeg er så heldig at jeg har en støttende familie.

  3. Kjempefin illustrasjon! I min verden forekommer også ofte «føler meg friskere, gjør det jeg har hatt lyst til lenge, gjør for mye, formen faller igjen». Den er for såvidt selvpåført, men det å gjøre det jeg har hatt lyst til lenge men ikke hatt krefter til gir så mye glede, selv om det gjør at formen blir dårligere igjen… Balanse er lettere sagt enn gjort!

  4. Tak for kjempegod illustrasjon. Du beskriver akkurat et stykke av min verden. 1000 takk for at du ville dele. Jeg har hatt ME plager siden 1985. Men ingen leger ville to meg. Jeg fikk beskjeden at det var psykisk og at det skulle kureres med Ritalin. Først i 2015 fikk jeg ME diagnosen men må fortsatt kjempe med NAV og helsevesen. Dette er grusomt tungt. Så en hjertelig takk til alle dere som vil dele. Det er godt å vite at vi er flere.
    Mvh Bettina Vitt

  5. Godt skrevet. Og for min sønn har helsen bare blitt dårligere og dårligere før det nå har stabilisert seg med veldig små opp og nedturer avhengig av aktivitet, søvn og yte faktorer på 23 i senga, og hvis vi er heldige en time oppe fordelt i små drypp på beina. Så da er den idelle modellen langt unna !

Legg igjen en kommentar