Sykt frisk

Jeg forsøker å holde meg sånn noenlunde oppdatert når det gjelder forskning på ME. Det betyr som regel å lese det jeg kommer over ute på nettet. Jeg må ærlig og oppriktig innrømme at jeg ikke forstår hvert eneste ord jeg leser, men trøster meg med at jeg får med meg sammenhengen. Sånn stort sett. Takk og lov for Wikipedia, som forklarer det man ikke forstår med andre ord man ikke forstår,  men kan slå opp, for så få en forklaring med ord man ikke forstår, men kan slå opp, for så… Ja, dere forstår tegningen. Noen ganger føler jeg at jobbeskrivelsen for å få ME er å være medisiner med spesialisering i molekylærbiologi, nevrologi og latin.

Når man leser på nettet, er det noe som heter lenker. Hvis man er som jeg, forferdelig nysgjerrig og relativt lett distraherbar, trykker man på lenker om ser spennende ut, selv om det ikke har noe direkte med det man EGENTLIG leser å gjøre, og så begir man seg på en reise mot ukjent mål. En artikkel fører til en annen, en ordforklaring fører til et nytt begrep, som får en til å lure på noe annet. Man kan ende opp de merkeligste steder,  tematisk langt fra der man startet, ofte med en hel del veldig interessante, men totalt unyttige fakta i hodet.

Noen av de merkelige stedene jeg har endt opp, er på denne fantastisk morsomme bloggen: The Blogess . Eller denne siden med utrolige bilder av alle slag. Eller hva med en side med bare fuglelåter?

Litt nærmere temaet om medisin og sykdom ligger denne overraskende morsomme artikkelen fra Tidsskriftet om Ulysses-syndrom.

Store medisinske leksikon forklarer det slik:

betegnelse på det at en pasient sendes på «vandring» fra den ene spesialisten til den andre, f.eks. fordi man ved en rutinemessig helseundersøkelse får et unormalt resultat på en laboratorieprøve uten tilsvarende sykdomssymptomer. I slike situasjoner kan ofte det opprinnelige problemet bli glemt etter hvert. Navn etter den greske sagnhelten Odyssevs, som flakket om i lang tid fra sted til sted på vei hjem fra krigen i Troja.

I dette tilfellet er det friske pasienter med unormale prøvesvar – men det er nok mange ME-pasienter som har vandret rundt på samme måte, syke, men med normale prøvesvar. Uansett er det en skikkelig morsom artikkel, som fikk meg til å le høyt flere ganger. En god latter forlenger livet, sies det – så her fikk jeg nok noen timer ekstra!

2 tanker om “Sykt frisk”

  1. Det blir som når ME-syke henvises til psykosomatisk utredning, eller ME-sykes barns foreldre meldes til barnevernet for omsorgssvikt..

    1. Feil blir feil, uansett om det er for mye eller for lite. Det jeg tenker er at legene i tillegg til objektive prøver også må lære seg til å lytte til og stole på at pasientene har en relativt god ide om de er friske eller syke.

Legg igjen en kommentar